Οι πρώτοι γερανοί εφευρέθηκαν από τους Αρχαίους Έλληνες, όπου τους χρησιμοποίησαν για την ανέγερση ψηλών κτιρίων. Οι γερανοί αυτοί ονομάστηκαν οικοδομικοί. Μεγαλύτεροι γερανοί, δημιουργήθηκαν αργότερα ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν τις ανάγκες των λιμανιών, για τη φόρτωση και την εκφόρτωση των εμπορευμάτων από τα πλοία. Η περίοδος της βιομηχανικής επανάστασης, αποτέλεσε το σημείο αναφοράς, αφού οι γερανοί κατασκευάζονταν από ξύλο και χάλυβα.
Ο γερανός είναι ένα είδος μηχανήματος, ο οποίος αποτελείται από τα ποδαρικά, το κορμό, το πύργο χειρισμού, τα βελόνια και τα συρματόσχοινα. Τα ποδαρικά του είναι ενσωματωμένα επί του οχήματος με τέτοιο τρόπο ώστε να επιδέχονται όλες εκείνες τις δυνάμεις που ασκούνται κατά την ανύψωση ενός φορτίου και να το κρατούν σε ισορροπία. Ο κορμός του γερανού είναι και εκείνο ένα σημείο όπου κρατά το γερανό, αφού από αυτόν ξεκινά και ξετυλίγετε σιγά σιγά, με τη προέκταση των βελονιών του.
Υπάρχουν πολλών ειδών γερανοί, όπως τηλεσκοπικοί γερανοί, οικοδομικοί γερανοί και τέλος αυτοκινούμενοι γερανοί (παπαγαλάκια). Κάθε είδους γερανός από αυτούς που αναφέραμε είναι τελείως διαφορετικός εξοπλισμός.
Ο Τηλεσκοπικός Γερανός είναι ένα μηχάνημα, όπου ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι το απόβαρο του, αφού το χρησιμοποιεί για αντίβαρο ανύψωσης πολύ βαρέων αντικειμένων. Γενικά ο τηλεσκοπικός γερανός θεωρείτε και χαρακτηρίζετε από τις Ελληνικές Αρχές ως μηχάνημα έργου. Γενικά δύναται να ανυψώσει μέχρι και 750 τόνους, όμως αυτό ποικίλει ανάλογα πάντα με το ύψος και την ακτίνα. Άλλα χαρακτηριστικά του είναι οι χαμηλές ταχύτητες τις οποίες αναπτύσσει κατά τη μετακίνηση του, αλλά και ο περιορισμένος αριθμός κινήσεων που πραγματοποιεί κατά την ανύψωση ενός φορτίου αφού τα βελόνια του δε διασπόνται. Μερικά από τα brands που συναντούμε παγκοσμίως και θα αναφέρουμε είναι των εταιρειών, Liebherr, Kato,Terex- Demag, Tadano, Grove και Krup.
O Οικοδομικός Γερανός είναι ο συνηθέστερος τρόπος ανύψωσης φορτίων, κυρίως κατά την εκτέλεση έργων σε εργοτάξια κατασκευής δρόμων αλλά και ανέγερσης κτιρίων. Αποσυναρμολογείτε εύκολα με τη χρήση κυρίως τηλεσκοπικών γερανών και μετακινείται μόνο με φορτηγά. Το κύρια μέρη του αποτελούνται από δύο κορμούς σε διχτυωτό σχήμα (οριζόντιος και κάθετο κορμός) ο καθένας, ως αντίβαρα οι οικοδομικοί γερανοί χρησιμοποιούν τσιμεντένιες πλάκες μεγάλου βάρους. Η αυτοκίνηση για το συγκεκριμένο εξοπλισμό δεν υφίστανται, αντιθέτως παραμένει σταθερός σε ένα σημείο. Το κυριότερο Brand που συναντούμε για τους οικοδομικούς Γερανούς είναι της εταιρείας Liebherr.
Ο Αυτοκινούμενος Γερανός («Παπαγαλάκι») είναι ο πιο γνωστός, για το ευρύ κοινό εξοπλισμός. Το μηχανισμό αυτό το συναντούμε συνήθως τοποθετημένο, σε φορτηγά με δύο ή με τρείς ή και με τέσσερις άξονες και κυρίως στο μπροστινό αλλά και πίσω μέρος του οχήματος. Το μηχάνημα αυτό πραγματοποιεί συνδυασμένες μεταφορές. Πλεονέκτημα για τον Αυτοκινούμενο Γερανό είναι ότι εκτός από την ανύψωση ενός εμπορεύματος – φορτίου, μπορεί να το μεταφέρει σε μικρές αλλά και μεγάλες αποστάσεις στον επιθυμητό χρόνο. Η ανυψωτική ικανότητα σε κάθε Αυτοκινούμενο Γερανό διαφέρει ανάλογα με το απόβαρο του οχήματος στο οποίο θα τοποθετηθεί. Ένας Αυτοκινούμενος Γερανός δύναται να πραγματοποιεί και ειδικές μεταφορές, δηλαδή μεταφορές εμπορευμάτων με ειδικές διαστάσεις και βάρη. Γνωστά Brands που συναντούμε στο χώρο των αυτοκινούμενων Γερανών είναι η εταιρείες Effer, Palfinger, Copma και PM.
Και οι τρεις κατηγορίες μηχανημάτων είναι εξίσου σημαντικές αφού χρησιμοποιούνται κυρίως στο κατασκευαστικό κλάδο, αλλά και στη βαριά Βιομηχανία.